
STEAM-challenges periode 4
19 mei t/m 4 juli

Wiebelbotjes
Groep: 1/2 | Locatie: Makerspace Assen | Duur: 1,5 uur
Hoe werkt ons lichaam eigenlijk vanbinnen? Hoe zitten onze botten aan elkaar en waar zitten onze scharnieren? En hoe kun je dat zichtbaar maken?
In deze STEAM-challenge duiken we in het skelet als startpunt voor onderzoek en ontwerp. We starten met een kort onderzoek naar het lichaam. Daarna gaan we in groepjes aan de slag met de ontwerpvraag: “Hoe kunnen we een bewegend model maken van het menselijk lichaam?”
Met materialen als karton, splitpennen, Makedo en touw creëren de kinderen een 2D-pop, waarbij beweging op de juiste scharnierpunten mogelijk is.
Kerndoelen: 34, 41 & 45
Inhoudslijnen: Planten, dieren en de mens, Verschijnselen uit natuurkunde en techniek

Biomedisch ontwerpen
Groep: 4 t/m 6 | Locatie: Makerspace Assen | Duur: 3 uur
Wat als kinderen de oplossingen bedenken voor echte medische uitdagingen?
In deze inspirerende STEAM-workshop leren jouw leerlingen te denken én doen als jonge biomedische ontwerpers! Van het ontwerpen van een hulpmiddel voor iemand met een gebroken arm tot het bouwen van een prototype voor een slim deuropeningssysteem.
In deze workshop staan creativiteit, techniek en betekenisvol leren centraal. Door middel van ontwerpend leren en onderzoekend werken, stimuleren we innovatie en empathie in de klas.
Bron: Ontwerpen in de klas
Kerndoelen: 33,34, 41 & 45
Inhoudslijnen: Planten, dieren en de mens, Verschijnselen uit natuurkunde en techniek

Het menselijk lichaam, een systeem vol verwondering!
Groep: 7/8 | Locatie: Makerspace Assen | Duur: 3 uur
Ontdek de magie van het menselijk lichaam tijdens deze STEAM-workshop. Hoe werken onze botten samen met spieren om beweging mogelijk te maken? Wat doen onze bloedvaten precies? En hoe snel reageert ons zenuwstelsel eigenlijk?
In deze hands-on workshop duiken we op creatieve, onderzoekende en spelenderwijze in de fascinerende wereld van lichaamssystemen. Van het bouwen van een skelet tot het nabootsen van de bloedsomloop of het bouwen van een zenuwbaan met circuits – wetenschap, techniek, kunst en creativiteit komen hier samen!
Kerndoelen: 4, 6, 34, 41 & 45
Inhoudslijnen: Planten, dieren en de mens, Verschijnselen uit natuurkunde en techniek