Workshopaanbod voor leerlingen

Snelheid – programmeerchallenge gr. 5/6

Locatie: Makerspace Assen | Duur: 1,5 uur

Zijn jullie Max Verstappen te snel af? In deze programmeerchallenge bouwen de leerlingen een racewagen met LEGO WeDo 2.0 en worden ze uitgedaagd om de wagen nog sneller te laten rijden. Door verschillende aanpassingen te testen, ontdekken ze welke factoren van invloed zijn op de tijd die een racewagen nodig heeft om een bepaalde afstand af te leggen. Wie bouwt de snelste wagen?

Got Ya! – ontwerpchallenge gr. 7/8

Locatie: Makerspace Assen | Duur: 2,5 uur

Hoe kunnen we op een diervriendelijke manier muizen bestrijden? Deze vraag staat centraal in de ontwerpchallenge ‘Got Ya!’. In de les onderzoeken we eerst het gedrag van muizen: waar komen ze op af en waar schrikken ze juist van weg? Met deze kennis ontwerpen en maken de kinderen hun eigen vang- of verjaagmiddel. Wie bedenkt het bestrijdingsmiddel van de toekomst?

Overstromingen voorkomen – programmeerchallenge gr. 4/5

Locatie: Makerspace Assen | Duur: 1,5 uur

Zandzakken voor de deur! In deze programmeerchallenge  worden de leerlingen uitgedaagd om na te denken over overstromingen en bouwen ze een waterkering met LEGO WeDo 2.0. Door verschillende aanpassingen te testen, ontdekken ze waar de diverse programmeerblokken voor kunnen gebruiken. En welke factoren van invloed kunnen zijn op het functioneren. Wie programmeert de gebruiksvriendelijkste waterkering? 

Superschoonmaak! – programmeerchallenge gr. 7/8

Locatie: Makerspace Assen | Duur: 1,5 uur

n deze programmeerchallenge  worden de leerlingen uitgedaagd om na te denken over zwerfvuil en bouwen en programmeren ze een tweetal afvalgrijpers met LEGO SPIKE Prime. Welke grijper is het meest geschikt voor kleine voorwerpen? Door te testen komen ze er achter welke factoren van invloed zijn op het succesvol gebruik van de verschillende grijpers. Bouw jij de meest universele afvalgrijper?