Meteen naar de inhoud

Programmeerchallenges

Programmeren in Scratch

Scratch is een visuele programmeertaal waarmee kinderen interactieve verhalen, spellen en animaties kunnen maken. Bij het ontwerpen en programmeren van Scratch projecten leren ze creatief te denken, logisch te werk te gaan en samen te werken. ScratchJr is de vereenvoudigde versie waarmee ook jongere kinderen al kunnen leren programmeren, ook als ze nog niet kunnen lezen.

Starten met ScratchJr (3 lessen)

Groep 3/4

In deze lessenreeks maken de kinderen kennis met het programmeren met pictogramblokken.

By Tufts University, Scratch Foundation – https://www.scratchjr.org/learn/interface, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=92466025

Verkennen van Scratch (3 lessen)

Groep 5/6

In deze lessenreeks verkennen de kinderen de basisfuncties van Scratch en leren ze hun eigen verhaal programmeren.

Scratch is een project van de Scratch Foundation in samenwerking met de Lifelong Kindergarten groep van het MIT Media Lab. Het is gratis beschikbaar op https://scratch.mit.edu

Verder met Scratch (3 lessen)

Groep 7/8

Hebben jouw leerlingen al ervaring met Scratch? En willen ze er meer uithalen? In deze lessenreeks ontdekken ze meer functies van Scratch en programmeren ze hun eigen spelletjes en animaties.

Scratch is een project van de Scratch Foundation, in samenwerking met de Lifelong Kindergarten Group van het MIT Media Lab. Het is gratis beschikbaar op https://scratch.mit.edu.