Ga naar de inhoud

STEAM-challenges periode 5

Meivakantie tot zomervakantie

Bewegen op het water

De zon hangt laag aan de horizon terwijl de kleurrijke zeilboten zich verzamelen aan de startlijn. Het water glinstert onder de warme ochtendzon en een zachte bries zorgt voor perfecte omstandigheden voor de komende race. Wie heeft de snelste boot?  

In deze challenge leren we over zinken en drijven en ontwerpen en testen we verschillende zeilen.  
(bron: Lesplannen LEGO STEAM Park )  

Kerndoelen: 1, 33, 42, 44, 45, 49, 54
Inhoudslijnen: Verschijnselen uit de natuurkunde en de techniek. Beeldende vorming  

Snelheid

De motoren brullen  en de banden verslinden elke meter van het circuit. In een wervelwind van snelheid schieten de race auto’s de bocht door. Zou Max ook in augustus weer als snelste over finish komen?

In deze challenge onderzoeken we hoe we een  race auto  sneller kunnen maken.
(bron: Lesplannen LEGO We Do)

Kerndoelen: 1, 33, 42, 44, 45
Inhoudslijnen: Verschijnselen uit de natuurkunde en de techniek, computational thinking, praktische ICT-vaardigheden

STEAM-trofee

Sporters zijn continu bezig met het verbeteren van hun prestaties en hun materialen. Hierin speelt onderzoek en technologie een grote rol. Aan de te winnen trofeeën is echter weinig veranderd. Het innoveren van sporttrofeeën is een mooie manier om de prestaties van atleten te vieren en tegelijkertijd creativiteit en vooruitgang te stimuleren.

Hoe maken we een trofee van nu?
(bron: STEAM challengekaart 53)

Kerndoelen: 1, 33, 42, 44, 45, 54
Inhoudslijnen: Verschijnselen uit de natuurkunde en de techniek, computational thinking, praktische ICT-vaardigheden, beeldende vorming